عصب کشی چطور اتفاق می افتد؟

یکی از دلایل اصلی که هر کسی فوراً به دندانپزشک نیاز دارد ، دندان درد شدید و مداوم است که حتی اگر از مسکن ها استفاده می کنید ، گاهی اوقات آرام نمی شود. در بیشتر موارد این درد با درمان ریشه دندان آسیب دیده درمان می شود.

این بدان معنا نیست که اگر دندان آسیب نبیند ، نمی تواند درمان ریشه انجام دهید. هر دندان دارای نفوذ میکروبی در محفظه پالپ (حفره در دندان که پالپ دندان است) است ، در بیشتر موارد نیاز به درمان ریشه دارد. درمان اندودنتیک (کانال ریشه) یا عصب کشی یک تکنیک با دشواری بالا و دقت بالا است که در داخل دندان ، دقیقتر در ریشه آن ، به منظور رفع آسیب دندان انجام می شود.

عصب کشی شامل کشیدن عصب دندان در صورتی که پالپ هنوز وجود دارد و “مرده” نیست ، رفع آلودگی حفره و ریشه پالپ و در نهایت انسداد آنها است.

اگر درمان های ریشه نسبتا زود انجام شوند ، میزان موفقیت در درمان آنها بسیار بالاست.

دندان درد شدید می تواند زندگی شما را فرا بگیرد. عصب کشی توسط اندودنتیست ها انجام می شوند. اندودنتیست های بسیار آموزش دیده (متخصصان دندانپزشکی) بافت های داخل دندان را به روش های پیچیده ترمیم می کنند. آنها علل پیچیده درد دندان مانند آبسه دندان (عفونت) را تشخیص داده و درمان می کنند. اندودنتیست ها درمان های ریشه و سایر روش ها را برای تسکین درد انجام می دهند. آنها برای درمان دندان طبیعی شما کار می کنند.

پالپ دندان چیست؟

“پالپ” دندان چیزی است که دندانپزشکان آنرا اعصاب، عروق خونی و سایر بافت های عمیق داخل هر دندان می نامند. (وقتی به آینه نگاه می کنید ، قسمتی از دندان های شما که یک لایه بیرونی به نام مینای دندان است را می بینید) .

پالپ یا بافت همبند داخل دندان ها نقش مهمی در کمک به رشد دندان های کودکان در هنگام رشد دارد.

پوسیدگی دندان (به دلیل ضعف دندان ها و مراقبت نکردن از لثه) یا ترک خوردگی دندان می تواند منجر به پالپیت (پالپ دندان ملتهب یا عفونی) شود.

پالپیت اغلب باعث دندان درد می شود. گاهی اوقات می تواند منجر به یک مشکل جدی سلامتی شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اندودنتیست چه کار می کند؟

اندودنتیست ها گاهی دندانپزشکان ریشه دندان نامیده می شوند. در حالی که دندانپزشکان عمومی و اندودنتیست می توانند هر دو درمان ریشه را انجام دهند ، متخصصان ریشه دندان این عمل را بیشتر انجام می دهند. این حجم بیشتر و آموزش های اضافی به سطح بالاتری از متخصصان اندودنتیست در انجام درمان ریشه و عصب کشی دندان کمک می کند.

متخصصان ریشه در تشخیص علل پیچیده درد دندان تخصص دارند. آنها همچنین سایر جراحی های دندان را انجام می دهند ، از جمله:

درمان اندودنتیک: موادی را که در طول کانال ریشه قبلی استفاده شده اند و به درستی بهبود نیافته اند حذف و جایگزین می کنند.

جراحی فوری دندان: ممکن است شامل ترمیم آسیب های پیچیده دندان یا درمان عفونت های شدید دندان باشد.

جراحی کشیدن (برداشتن) دندان: کشیدن دندان زمانی که بافت های آن بسیار آسیب دیده است تا باعث رفع شود.

جراحی ایمپلنت دندان: قرار دادن جراحی ایمپلنت دندانی که می تواند برای حمایت از پروتزها ، مانند پل ها ، برای بازگرداندن ظاهر و عملکرد پس از برداشتن دندان مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی اندودنتیک: جراحی تخصصی مانند آپیکوکتومی (برداشتن انتها یا نوک ریشه دندان).

اندودنتیست ها چه چیزی را درمان می کنند؟

اندودنتیست ها عمدتا پالپ دندان (بافتهای داخلی) یا بافتهای ریشه را که به دلایل زیر آسیب دیده اند ، درمان می کنند یا دندان را عصب کشی می کنند.

پوسیدگی دندان ، مانند حفره درمان نشده از پلاک که به بافت های ریشه دندان آسیب می رساند باعث درد می شود برای درمان این کار نیاز به عصب کشی است. پزشک هنگام عصب کشی دندان، عصب های دندان را از بین می برد و بجای آن با مواد مخصوص دندان را پر می کند.

آبسه دندان ، تجمع چرک که هنگام ورود باکتری به داخل دندان یا لثه ایجاد می شود.

صدمات دندان در اثر ضربه (مانند زمین خوردن شدید).

ترک خوردگی ، هنگامی که ترک به بافت پالپ دندان گسترش می یابد.

اندودنتیست چگونه دندان را آزمایش می کند؟

اندودنتیست ها آموزش های تخصصی برای تشخیص بسیاری از دلایل پیچیده درد دندان ، دهان و صورت دارند. متخصص ارتودنسی ممکن است علائم شما را با انجام یک یا چند آزمایش بررسی کند:

اشعه ایکس دندان جزئیات واضحی از ساختار دندان ها را ثبت می کند.

سواب داغ یا سرد که دندان آسیب دیده را لمس می کند ، حساسیت دندان شما را نشان می دهد.

ضربه زدن روی دندان ها ممکن است سرنخ هایی را برای دندان تحت تاثیر قرار دهد و میزان التهاب را گسترش داده باشد ، به ویژه اگر دندان های شما به ضربه زدن حساس هستند.

کانال ریشه چیست؟

در طول درمان کانال ریشه یا عصب کشی، یک متخصص ریشه بافت بیمار یا آسیب پالپ (داخل دندان) را برمی دارد. برداشتن بافت ملتهب یا عفونی می تواند درد دندان را تسکین دهد. همچنین می تواند باکتری هایی را که می توانند آسیب بیشتری (به دندان و بقیه بدن شما) وارد کنند ، از بین ببرد.

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

اندودنتیست ها از میکروسکوپ عملیاتی و ابزارهای پیچیده برای ترمیم بافت های داخل دندان استفاده می کنند. در طول عمل جراحی ریشه ، شما به پشت روی یک صندلی راحت دراز می کشید. شما بیهوشی موضعی دریافت می کنید تا داخل دهانتان برای راحتی بیشتر بی حس شود.

در طول عصب کشی ، اندودنتیست شما:

• یک سد دندانی (برزنت کوچک) روی دندان شما قرار می دهد تا ناحیه آسیب دیده را جدا کرده و از دهان شما محافظت کند ، مانند عفونت.
  • به بافت پالپ از بالا یا پشت دندان آسیب دیده شما دسترسی پیدا می کند.
  • بافت پالپ آسیب دیده یا عصب دندان بیمار را از بین می برد.
  •  داخل دندان را تمیز و ضد عفونی می کند.
  • دندان را پر و مهر و موم می کند.

بعد از عصب کشی چه انتظاری می توان داشت؟

احساس شما بعد از عصب کشی به مشکل خاص شما و شدت آن بستگی دارد. اکثر درمان های ریشه و عصب کشی ها ، روش های سرپایی هستند (شما بلافاصله پس از عمل به خانه می روید). ممکن است بعد از درمان ریشه و عصب کشی کمی احساس ناراحتی جزئی کنید. برخی از افراد آنقدر احساس خوبی دارند که همان روز به سر کار باز می گردند.

دهان یا دندان شما ممکن است چند روز پس از عصب کشی درد داشته باشد. جراحی گسترده تر ممکن است باعث درد شدیدتر یا طولانی تر شود. پزشک شما ممکن است داروهایی برای تسکین درد ، مبارزه با عفونت یا کمک به بهبود بدن شما تجویز کند.

پس از درمان ریشه و عصب کشی، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک معمولی خود مراحل بعد از درمان را پیگیری کنید. پزشک شما ممکن است یک تاج (پوشش فلزی یا چینی) در بالای دندان شما قرار دهد تا از دندان ترمیم شده شما به طور کامل محافظت و بازسازی شود. مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید دندان شما به روشی که باید درمان می شود.

چه زمانی باید به متخصص اندودنتیست مراجعه کنم؟

برای ارزیابی هرگونه درد دندان که از بین نمی رود یا بدتر می شود ، یک دندانپزشک مورد اعتماد مراجعه کنید. انتظار برای ارزیابی دندان ممکن است شانس پزشک شما را در حفظ دندان طبیعی شما کاهش دهد.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است لازم باشد با یک متخصص دندان تماس بگیرید.

• دندان درد طولانی مدت.
  • درد غیر قابل تحمل در دهان یا فک شما.
  • دندان هایی که به گرما ، سرما یا غذاهای شیرین حساس هستند.
  • التهاب (تورم) در نزدیکی دندان ها یا لثه های آسیب دیده.

برخی از علل درد دندان (مانند آبسه دندان) در صورت عدم درمان طولانی مدت می توانند تهدیدی جدی برای سلامتی شما باشند. اگر در اثر تصادف به دهان شما آسیب وارد شده یا علائم احتمالی عفونت را تجربه کردید ، فوراً به دنبال درمان باشید ، مانند:

• تب.
  • مشکل در تنفس یا بلع.
  • قرمزی یا تورم در دهان که به گونه شما گسترش می یابد

نتیجه گیری

به نظر می رسد یک دندان درد شدید یا مداوم تا زمانی که برطرف نشود زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین در صورت عدم درمان می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی شما باشد. اندودنتیست متخصصان دندانپزشکی هستند که می توانند علل پیچیده درد دندان ، مانند عفونت را تشخیص دهند. درمان ریشه یا عصب کشی باعث تسکین درد طولانی مدت بسیاری از افراد می شود. همچنین پتانسیل نجات دندان طبیعی شما را ارائه می دهد. اگر درد مداوم دندان یا دهان دارید ، به متخصص اندودنتیست مراجعه کنید تا گزینه های درمانی خود را مورد بحث قرار دهد.