راه های از بین بردن دندان عقل دردناک

عصب کشی دندان

اغلب مردم  تصمیم می گیرند دندان عقل خود را بکشند، زیرا می تواند باعث دندان درد و درد لثه شود. چگونه می توان درد دندان عقل را در خانه قبل از کشیدن دندان تسکین داد؟

دندان عقل آخرین دندانی است که از لثه ها عبور می کند. آنها در انتهای دهان فرد رشد می کنند. به طور معمول چهار دندان عقل در کل وجود دارد که یکی از آنها در دورترین گوشه های لثه بالا و پایین قرار دارد.

درد دندان عقل ممکن است به خودی خود برطرف شود ، اما در برخی موارد نیاز به درمان فعال خانگی یا درمان در بیمارستان یا جراحی دندان دارد.

این مقاله به بررسی گزینه های تسکین درد و همچنین علل آن می پردازد.

علل درد دندان عقل

دندان های عقل معمولاً بعد از همه دندانهای بالغ ظاهر می شوند. آنها ممکن است با زاویه ای ناخوشایند ظاهر شوند ، یا ممکن است فضای کافی برای آنها وجود نداشته باشد.

دندان های عقل به طور معمول هنگامی که فرد بین 17 تا 21 سال سن دارد از لثه عبور می کند. احساس فشار برای بیرون آمدن دندان از طریق لثه می تواند دردناک باشد.

علاوه بر این ، اغلب جایی برای دندان عقل در دهان فرد وجود ندارد ، زیرا دندان های بالغ از قبل رشد کرده اند. این کمبود فضا ممکن است باعث شود دندان عقل به صورت زاویه ای رشد کند یا گیر کند و به طور کامل در نیاید.

وقتی این اتفاق می افتد ، دندان عقل تحت تاثیر قرار می گیرد. برخورد دندان عقل لثه ها را آسیب پذیر می کند ، زیرا سطح آنها شکسته می شود و دندان ها به طور کامل در نمی آیند. غذا و باکتری ها می توانند در لثه گیر کرده و منجر به مشکلات متعددی شوند ، از جمله:

  • بیماری لثه
  • عفونت ها
  • آبسه ها
  • کیست

درمان های خانگی

دندان عقل نهفته ممکن است باعث درد ، التهاب و حساسیت شود. در نهایت ، کشیدن دندان عقل می تواند به حل این مشکلات کمک کند. در همین حال ، چندین درمان دارویی بدون نسخه و داروهای خانگی طبیعی در دسترس است.

1- ژل بی حس کننده

یک ژل دندانی بی حس کننده ممکن است به کاهش درد لثه و دندان کمک کند. این ژل ها به صورت آنلاین یا در داروخانه ها در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند.

اکثر ژل های دندانی را می توان در طول روز مستقیماً روی لثه های آسیب دیده قرار داد. با این حال ، مهم است که شخص دستورالعمل های موجود در محصول را دنبال کند. همچنین ممکن است به بنزوکائین حساسیت داشته باشید.

2- ایبوپروفن

ایبوپروفن یک داروی مسکن بدون نسخه است که به کاهش التهاب کمک می کند.

مصرف دوز توصیه شده روی بسته ممکن است به رفع ناراحتی کمک کند. همچنین می تواند التهاب لثه های مرتبط با رشد دندان عقل را کاهش دهد.

ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است تا زمانی که فرد برای درمان به دندانپزشک مراجعه نکند ، بتواند در کنترل درد موثر باشد.

3- کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ روی فک می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، که به نوبه خود ممکن است درد را تسکین دهد. استفاده از یخ نیز می تواند اثر بی حسی داشته باشد.

  • فرد می تواند یک کمپرس یخ را در اطراف فک خود تا 15 دقیقه نگه دارد.
  • کمپرس یخ را می توان به فاصله هر 15 دقیقه استفاده کرد تا درد کاهش یابد.

4- آب نمک

شستن دهان با آب نمک چند بار در روز ممکن است به کاهش علائم مانند درد کمک کند. آب نمک دارای خاصیت ضدعفونی کننده طبیعی است. یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که شستشوی دهان با آب نمک می تواند به کاهش باکتری ها کمک کند.

گاهی اوقات تجمع باکتری در لثه های شکسته در اطراف دندان عقل می تواند علت درد باشد. بنابراین ، شستشو دهان با آب نمک ممکن است به درمان عفونت و کاهش ناراحتی کمک کند.

برای شستشو دهان با آب نمک ، فرد می تواند چند قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب  جوشانده حل کنید. هنگامی که آب کمی سرد شد ، می توانید آن را برای چند دقیقه در دهان بچرخانید ، سپس آب دهان خود را بیرون بریزید.

ممکن است فرد بخواهد دهان خود را دو یا سه بار در روز با آب نمک شستشو دهد یا تا زمانی که درد شروع به کاهش کند این کار را انجام دهد.

5- میخک

تحقیقات در مورد تأثیر میخک برای تسکین درد دندان عقل مثبت است. یک مطالعه معتبر در سال 2006 نشان داد که میخک به عنوان یک مسکن موضعی به دلیل اثر بی حسی مناسب است.

برای امتحان این درمان خانگی ، فرد می تواند از روغن میخک یا خود میخک استفاده کند. در صورت استفاده از خود میخک، باید:

  • میخک را روی دندان عقل که باعث درد می شود قرار دهید
  • با بستن فک ، اما بدون جویدن آن را در جای خود نگه دارید
  • آن را بگذارید تا درد کاهش یابد و سپس آن را تف کنید

برای امتحان این درمان با استفاده از روغن میخک ، باید:

  • پنبه را روی دندان عقل که باعث درد می شود قرار دهید
  • پنبه را روی دندان نگه دارید تا درد کاهش یابد و سپس آن را بردارید
  • هم روغن میخک و هم خود میخک برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

6- پیاز

مطالعه ای در سال 2007 نشان داد که پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. از مزایای پیاز این است که می تواند به کاهش تورم و مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند.

برای استفاده از پیاز به عنوان داروی خانگی ، باید:

  • یک تکه پیاز را برش دهید
  • پیاز را با طرف دهان که درد دارد بجوید
  • جویدن را برای چند دقیقه ادامه دهید تا درد کاهش یابد و سپس پیاز را تف کنید
  • این فرایند به آب پیاز اجازه می دهد تا به داخل صمغ برود تا بتواند التهاب و باکتری ها را کاهش دهد.

7- چای کیسه ای

کیسه های چای را فقط زمانی می توان در دهان گذاشت که کاملاً سرد شوند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که تانن موجود در کیسه های چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این بدان معناست که کیسه های چای ممکن است به کاهش تورم و مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند.

برای استفاده از کیسه های چای به عنوان یک درمان خانگی ، فرد باید یک فنجان چای تهیه کرده و فنجان را با کیسه چای داخل آن در یخچال قرار دهد. هنگامی که چای سرد می شود ، کیسه چای را می توان بیرون آورد و داخل دهان جایی که درد می کند قرار داد.

شیر ، خامه یا شکر نباید به چای اضافه شود.

در برخی موارد ، داروهای خانگی ممکن است درد دندان عقل نهفته را تسکین ندهد.

دندان عقل ممکن است در جراحی دندان توسط دندانپزشک یا در بیمارستان توسط جراح دندان برداشته شود. بی حسی موضعی به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود تا درد جراحی کاهش یابد. پزشک به دندان فشار می آورد تا از لثه بیرون بیاید.

برش های کوچکی در اطراف دندان ایجاد می شود و ممکن است دندان عقل قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود. این روش یک روش کوتاه است که به طور معمول فقط چند دقیقه طول می کشد اما می تواند تا 20 دقیقه و گاهی بیشتر طول بکشد.

به طور معمول لثه فقط از زمانی که بیحسی از بین می رود تا حدود سه روز بعد درد می کند ، اما گاهی اوقات درد دو هفته طول می کشد.

پیشگیری از عفونت و التهاب لثه

هنگامی که دندان عقل فرد در حال رویش است ، کارهای عملی وجود دارد که می تواند برای کاهش عفونت لثه انجام دهد. این اقدامات عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن دوبار در روز ، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه می تواند به کاهش باکتری های موجود در دهان که باعث عفونت می شوند ، کمک کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب: این کار به دفع مواد غذایی و باکتری ها از دندان ها و لثه ها کمک می کند.

از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید: غذاهای شیرین می توانند در داخل لثه های شکسته گیر کرده و باعث رشد باکتری ها شوند.

درد دندان عقل چقدر طول می کشد؟

برخی از افراد هرگز دندان عقل در نمی آورند، رویش دندان عقل برای برخی از افراد به راحتی انجام ی شود و برخی نیز با عوارض ناشی از رشد آنها روبرو می شوند.

کشیدن دندان های عقل در هنگام بروز این عوارض ضروری و توصیه می شود. اگر به دنبال تسکین درد دندان عقل هستید یا فکر می کنید که ممکن است نیاز به برداشتن دندان عقل خود داشته باشید ، مراجعه به یک متخصص دندانپزشک ماهر بسیار مهم است.

عوارض ناشی از دندان عقل

وقتی دندان عقل باعث درد می شود ، این بدان معناست که فضای کافی برای بیرون آمدن صحیح از لثه و هم تراز با سایر دندان ها را ندارد. دندان های عقل ممکن است با زاویه شدید رشد کرده و سایر دندان ها را تغییر داده و باعث ناراحتی شدید شوند.

دندانهای عقل تا حدی می توانند باعث عفونت مزمن لثه از ذرات غذایی به دام افتاده در اطراف تاج در حال ظهور شوند. این باکتری به دام افتاده می تواند باعث پوسیدگی سریع دندان تاج و دندانهای مجاور شود.

اگر دندان عقل باعث درد شود ، کشیدن دندان عقل تقریباً همیشه توصیه می شود.

روش کشیدن دندان عقل

دندانپزشک دندان عقل شما را با استفاده از اشعه ایکس ارزیابی می کند و تعیین می کند که آیا آنها به طور طبیعی در حال رویش هستند یا خیر.

بسته به میزان راحتی شما و پیچیدگی عمل ، دندانپزشک شما می تواند در روز کشیدن دندان شما از بیحسی موضعی یا آرام بخش یا ترکیبی از دو یا بیشتر استفاده کند.

کشیدن ساده زمان و تلاش کمی می برد و معمولاً نیازی به بخیه ندارد. برای دندان های عقل نهفته یا تا حدی تحت تأثیر قرار گرفته ، ممکن است نیاز به کشیدن پیچیده ای داشته باشید که شامل برشی در لثه ها باشد تا دندان نمایان شود. در برخی موارد ، دندانپزشک شما دندان را به قسمت هایی تقسیم می کند و برداشتن آن را آسان تر می کند.

هنگامی که دندان کشیده می شود ، دندانپزشک شما آن ناحیه را تمیز کرده و باقی مانده یا ذرات دندان را از بین می برد. گاز را برای تسهیل لخته شدن و کنترل خونریزی در محل برش قرار می دهند.

درد پس از عمل دندان عقل

مانند هر عمل جراحی تهاجمی دندانپزشکی یا پزشکی ، معمولاً در روزهای بعد از عمل درد خفیفی ایجاد می شود. تورم و التهاب مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن ما در هنگام بروز ضربه حاد هستند.

دندانپزشک شما اطلاعات و دستورالعمل هایی را برای تسکین درد دندان عقل و مراقبت های بعدی ارائه می دهد. رعایت این دستورالعمل ها برای اطمینان از بهبودی سریع بسیار مهم است.

نتیجه گیری

در حالی که داروهای موجود در این مقاله برای کاهش درد ناشی از دندان عقل ثابت شده است ، آنها فقط راه حل های کوتاه مدت هستند.

هنگامی که دندان عقل باعث درد می شود ، دندانپزشک معمولاً توصیه می کند که آنها را بکشید تا تسکین طولانی مدت ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.