لمینت دندان چیست؟

زیبایی دندان

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به روکش چینی معروف است) یک پوسته نازک است که بر اساس نیاز افراد با مواد رنگی دندان طراحی شده است. این پوسته ها به منظور تغییر رنگ ، شکل ، اندازه یا طول و بهبود ظاهر به سطح جلویی دندان ها متصل می شوند.

لمینت ساخته شده از لایه های چینی نازک مختلف که با مینای طبیعی دندان و لایه چسبناک جایگزین شده است. بر خلاف تصور عموم ، برای ساخت لمینت پرسلن ، نیازی به تراشیدن دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک خاص ، فقط برخی از آمادگی ها برای جاسازی لمینت ها بدون آسیب به دندان طبیعی انجام می شود.

در کنار جنبه زیبایی ، عملکرد صحیح لمینت نیز مهم است و چسباندن صحیح و قوی دندان های طبیعی و لمینت پرسلن ضروری است. دندانپزشک از رزین های حساس به نور ها استفاده می کند تا زمانی که لمینت با چشمک زدن اشعه مخصوص قوی شود.

آیا لمینت دندان می تواند دندان های شما را خراب کند؟

خیر ، اگر دندانپزشک شما متخصص زیبایی بوده و تجربه کافی را داشته باشد ، به دندان های طبیعی شما آسیبی نمی رساند. دندانپزشک شما از شما می خواهد که با اشعه ایکس عمومی دهان و فک خود عکس بگیرید و دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که لمینت دندان برای شما مناسب است. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست ، گزینه های دیگر مانند ونیرهای کامپوزیتی ، باندینگ دندان ، ارتودنسی ، سفید کردن دندان یا فقط کانتور دندان را پیشنهاد می کند.

شما باید اطلاعات کافی در مورد همه گزینه ها داشته باشید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

مزایای لمینت دندان

از آنجایی که لمینت برای همه مانند دندان های اصلی و به صورت جداگانه ساخته شده است ، بنابراین نمی توان تفاوت بین لمینت و دندان طبیعی را تشخیص داد. لمینت ها برخلاف دندان های طبیعی ، به دلیل استفاده از مواد پیشرفته برای ساخت آنها در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند.

لمینت ها می توانند برای تیره ترین دندان ها که در برابر سایر روش های سفید شدن مقاوم هستند ، استفاده شوند.

معایب لمینت دندان

ساخت لمینت پرسلان وقت گیر است و نصب لمینت را حداقل به مدت یک هفته به تأخیر می اندازد. در صورتی که لمینت ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین بروند ، بیمار می تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. با وجود ثبات بالا ، لمینت ها ممکن است شکننده باشند.

لمینت نباید تحت فشار دندان های طبیعی باشد. به عنوان مثال ، شما باید از جویدن ناخن ، خوردن یخ یا باز کردن هرچیزی با لمینت خود اجتناب کنید.

روش لمینت دندان

مراحل ساخت لمینت دندان شامل مراحل مختلفی است:

مرحله اول: در یک جلسه مراحل آماده سازی مورد نیاز با دقت بالا روی دندان ها انجام می شود که با دقت میلی متر اندازه گیری می شود.

مرحله دوم: در همان جلسه دندانپزشک شما یک مدل از هر دو فک شما (حتی برای انجام لمینت فقط برای یک فک) تهیه می کند.

بقیه مراحل یک هفته بعد به جلسه دیگر موکول می شود.

در همین حال ، مدل ها به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شوند ، لمینت ها به صورت پوسته چینی نازک ساخته می شوند و در کوره یا خراش روی بلوک چینی قرار می گیرند تا زیباترین ، براق ترین و شفاف ترین و شبیه به مینای دندان ساخته شوند.

در جلسه دوم ، لمینت ها روی دندان ها قرار می گیرند و با چسبندگی بسیار قوی با رزین سومان بر سطح دندان ها متصل می شوند.

در صورت نصب صحیح در تمام مراحل ، لمینت ها با دندان ها یکپارچه هستند ، هیچ شکاف یا نابرابری وجود ندارد و می توانید از نخ برای تمیز کردن به عنوان دندان طبیعی استفاده کنید.

بدیهی است که برای ایجاد چهره طبیعی و حفظ سلامت لایه ، دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص ضروری است و همچنین استفاده صحیح از مواد مناسب بسیار موثر و شایسته است.

نگهداری لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک زدن و نخ کشیدن معمولی با آنها مانند دندان های اصلی رفتار کنید. معمولاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می کند از خمیر دندان فلوراید غیر ساینده استفاده کنید. برای بررسی عملکرد لمینت و واکنش دهان به لمینت ها ، باید یک هفته پس از انجام این کار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید ، اما برای بررسی سلامت دهان و دندان خود باید پس از یک هفته به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر عادت به دندان قروچه یا فشردن دندان ها روی هم دارید ، دندانپزشک به شما پیشنهاد می کند که از محافظ دندان برای محافظت از دندان قروچه در هنگام خواب استفاده کنید.

همچنین باید دائماً به پزشک خود مراجعه کنید ، زیرا لمینت پرسلن باید با خمیر مخصوص غیر ساینده چک شود. دندانپزشک شما باید در مدت زمان کوتاهی دندان های شما را بررسی کند تا بتواند هرگونه نشانه خرابی کوچک را پیدا کند.

لمینت های دندانی ، همچنین به عنوان روکش دندان یا پرسلن شناخته می شوند ، یک گزینه عالی برای افرادی است که در مورد بهبود لبخند خود به دنبال گزینه های خوب هستند. لبخند زدن با اعتماد به نفس چیزی است که همه باید در طول زندگی خود تجربه کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند هم مراقبت های حرفه ای و هم موثرترین راه حل های دندانپزشکی را برای مسائل روزمره بهداشت دهان و دندان ارائه دهد.

مهم نیست که دلیل نداشتن یک لبخند کامل چیست ، لمینت ها یکی از بهترین راه حل های زیبایی موجود در دندانپزشکی مدرن هستند. پس از اطمینان از عدم وجود سایر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان ، می توانیم فرآیند لمینت دندان را آغاز کرده و به شما کمک کنیم لبخند کاملی را که می خواهید بدست آورید.

ماندگاری لمینت ها چقدر است؟

به طور متوسط ​​، لمینت ها حدود 15 سال دوام می آورند. با گذشت زمان ، درست مانند دندان های واقعی ، شروع به آسیب دیدن کرده و نیاز به جایگزینی دارند. با این حال ، ما می توانیم تعمیر و نگهداری منظم را زمان تعویض روکش ها انجام دهیم. برخی از مشکلات رایج مردم در طول سالها هنگام خوردن غذاست، بنابراین لازم است بیماران هنگام خوردن غذاهای خاص بیشتر مراقب باشند.

داشتن لمینت مستلزم مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی است و اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که بیماران تقریباً هر شش ماه یکبار مراجعه کنند. این ملاقات های منظم به دندانپزشک اجازه می دهد تا یک معاینه کامل انجام دهد تا بتواند قبل از تبدیل شدن به یک مشکل واقعی ، مشکلات احتمالی را برطرف کند. انجام شستشوی حرفه ای هر شش ماه نیز توصیه می شود.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر لمینت ها

هر زمان که یک دندانپزشک تصمیم به تهیه لمینت می گیرد ، می خواهد تمام تلاش خود را بکند تا ماندگاری آنها تا حد ممکن طولانی شود. تفاوت زیادی بین لمینت کردن جدید در هر 10 سال و لمینت کردن در هر 20 سال وجود دارد.

درک این نکته نیز ضروری است که لمینت ها بسیار محکم هستند و بنابراین شکستن آنها بسیار مشکل است ، بنابراین هنگامی که به درستی از لمینت ها مراقبت شود طول عمر آن ها بیشتر می شود.

سلامت دهان و دندان خوب

مسواک زدن و نخ دندان دوبار در روز برای طول عمر لمینت های دندان ضروری است. استفاده از خمیردندان ملایم با فلوراید هم آنها را تمیز کرده و هم از آنها محافظت می کند.

دندان قروچه باعث آسیب می شود

هنگام فشار دادن دندان های لمینت شده ، فشار زیادی به آن ها وارد می شود و به همین دلیل باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد. استفاده از محافظ دندان در شب معمولاً بهترین راه حل برای این مشکل است.

از انجام کارهای اشتباه با دندان ها اجتناب کنید

اگرچه لمینت ها بسیار قوی هستند ، اما ممکن است با چیزهایی مانند ناخن جویدن مداوم ، جویدن مداد ، یخ خوردن ، گاز گرفتن هویج و ورزش های تماسی آسیب ببینند.

اگر می خواهید لبخند خود را بهبود ببخشید ، لمینت دندان یک گزینه عالی است. برای انجام لمینت پزشک شما را دوبار ویزیت می کند و اگر تمام دستورالعمل های دندانپزشک را به درستی انجام دهید ، لمینت ها تا 20 سال دوام می آورند.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینت چیست؟

لمینت دندان و کامپوزیت دندان دو روش رایج هستند که برای بهبود ظاهر لبخند افراد انجام می شود. از رنگ گرفته تا شکل و اندازه ، هر دو گزینه در نهایت درمان های غیرتهاجمی را برای لبخندهای ناخوشایند ارائه می دهند. اما تفاوت این دو در چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت ها پوسته های نازک و رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر روی سطح دندان ها قرار می گیرند و لبخند زیبایی به بیماران می بخشد. روشی که برای قرار دادن روکش ها مورد استفاده قرار می گیرد ، حداقل تهاجمی است و نیاز است مقدار کمی مینای دندان برداشته شود تا جا بیفتد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندانی عملکرد مشابه کامپوزیت ها را دارند و گاهی این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می شوند. لمینت ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف کمتری از مینای دندان است.

آیا این تفاوت اهمیت دارد؟

دانستن تفاوت بین لمینت دندان و کامپوزیت دندان اهمیت دارد زیرا می تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای دندان ها و نیازهای او برای داشتن لبخند زیبا مناسب است. به عنوان مثال ، افرادی که دارای دندان های کج هستند یا شکاف هایی دارند ، بهتر است روکش هایی با انعطاف پذیری و ثبات بیشتری نسبت به لمینت های دندانی داشته باشند. با این حال ، اگر مسئله تغییر رنگ یا تراشه های جزئی باشد ، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک هستند و نیازی به حذف زیادی از مینای ندارند.

تفاوت های اولیه

روکش دندان:

روکش های دندان از دو نوع مختلف کامپوزیت و پرسلن ساخته می شوند.

روکش های کامپوزیتی کمتر انتخاب می شوند زیرا نیاز به تراشیدن دندان دارند. با این حال ، دریافت روکش های کامپوزیتی نیاز به کارهای اولیه کمتری روی دندان های طبیعی دارد و بیمار می تواند در همان روز با آنها بیرون برود.

از طرف دیگر ، روکش های پرسلن به طور معمول دو برابر قیمت روکش های کامپوزیتی هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای دندان و تراشیدن دندان نیست. همچنین در صورت خرد شدن یا آسیب دیدگی نمی توان آنها را تعمیر کرد. با این حال ، آنها ظاهر طبیعی دارند ، دوام بیشتری دارند و می توانند تا ده سال یا بیشتر دوام بیاورند.

قرار دادن روکش ها ، به ویژه روکش های چینی ، نیاز به برداشتن مقداری مینای دندان و تغییر شکل دندان دارد. این کار به منظور صاف ماندن روکش و جلوگیری از ظاهر حجیم و غیر طبیعی انجام می شود. این مشکل ایجاد می کند زیرا محافظت طبیعی دندان برداشته شده و تنها چیزی که برای محافظت از آن باقی می ماند روکش است. در حالی که می توان آنها را جایگزین کرد ، با برداشتن روکش، دندان محافظ خود را از دست می دهد.

لمینت ها:

لمینت ها را می توان به عنوان روکش پرسلن پیشرفته نام برد زیرا هر دو عملکرد و مزایای یکسانی دارند. با این حال ، هنگام قرار دادن لمینت ها ، مینای دندان و ساختار دندان نیازی به تغییر ندارد. اگرچه ممکن است در دراز مدت برای سلامت دندان بهتر باشد ، اما دریافت لمینت معایبی نیز دارد.

در حالی که لمینت ها فقط به اندازه یک لنز تماسی ضخیم هستند و جایگزین نازک تری برای روکش های چینی هستند ، وقتی بدون تغییر دندان روی دندان ها قرار می گیرند ، می توانند حجیم شوند. آنها معمولاً گرانتر از کامپوزیت ها هستند.

کدام بهتر است؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد!

تصمیم نهایی در مورد اینکه کدام گزینه بهتر است در دست بیمار و دندانپزشک است. این امر به این دلیل است که نیازهای هر بیمار متفاوت است و معمولاً هنگامی که نیازهای شخصی ، هزینه و سایر عوامل اعمال می شود ، یک گزینه از گزینه دیگر بهتر است.

روکش های دندانی و لمینت های دندانی گزینه های فوق العاده ای برای داشتن لبخندی زیبا هستند. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید آیا کاندیدای مناسبی هستید و کدام گزینه برای شما بهترین است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *