پروتزهای متحرک بیشتر به عنوان دندان مصنوعی شناخته می‌شوند، دندان‌های مصنوعی ساخته شده از موادی مانند اکریلیک، نایلون یا فلز هستند که روی لثه‌ها و یا دندان‌های باقی‌مانده قرار می‌گیرند و به این شکل ظاهر می‌شوند که بیمار هنوز مجموعه کاملی از دندان‌ها را دارد. دندان مصنوعی همچنین به بیمارانی که بیشتر دندان های خود را از دست داده اند کمک می کند تا غذا بجوند و به طور عادی صحبت کنند. با این حال، آنها ممکن است به اندازه دندان های طبیعی خود بیمار مؤثر نباشند.

پروتزهای مصنوعی باید برای تمیز کردن  و احتمالاً در هنگام خواب از دهان خارج شوند.

دو نوع پروتز مصنوعی وجود دارد:

پروتزهای کامل – مجموعه کاملی از دندان های مصنوعی برای فک بالا یا پایین یا هر دو.

پروتزهای جزئی – جایگزین های متحرک فقط برای یک یا چند دندان.

اگر بیمار تمام یا بیشتر دندان‌های طبیعی خود را از دست داده باشد، یا اگر دندان‌های باقی‌مانده در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند، استفاده از پروتز ضروری است. آنها مزایای زیر را به همراه دارند:

مشکلات مربوط به غذا خوردن را کاهش میدهند

  • از مشکلات صحبت کردن جلوگیری کنید
  • ظاهر زیبایی لبخند را بهبود میبخشد
  • ممکن است اعتماد به نفس بیمار را افزایش دهد.

پروتزهای مصنوعی چگونه نصب می شوند؟

برای پروتزهای کامل، ابتدا دندان های باقی مانده در فک باید برداشته شود. پروتزها معمولاً در همان روز نصب می شوند تا بیمار مجبور نباشد بدون دندان بماند. اگر چندین دندان به طور همزمان برداشته شوند، شکل لثه ممکن است در هفته ها یا ماه های بعد تغییر کند، بنابراین ممکن است چند ماه بعد دندان مصنوعی نیاز به تراز یا بازسازی مجدد داشته باشد.

زندگی با پروتزهای مصنوعی

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است – این شامل مسواک زدن لثه ها و دندان های باقی مانده بیمار است. خود پروتزها باید مانند دندان های طبیعی دو بار در روز تمیز شوند و باید کاملاً با خمیر دندان یا آب و صابون مسواک زده شوند و در محلول گازدار قرص های تمیز کننده پروتز خیس شوند تا باکتری ها و لکه ها از بین بروند.

غذا خوردن در ابتدا ممکن است دشوار باشد، و توصیه می شود با غذای نرم که به قطعات کوچک تقسیم شده است شروع کنید و به تدریج به یک رژیم غذایی کامل تر برگردید. جویدن آدامس و سایر مواد غذایی به خصوص چسبناک یا سفت می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک و تماس با آنها در مورد هر گونه مشکلی که در پروتزهای متحرک پیش می آید بسیار مهم است.

همین حالا به
صورت آنلاین وقت رزرو کنید

ما در کلنیک تخصصی دندان پزشکی نوید برای وقت شما و خود ارزش زیادی قائلیم، برای همین شما میتوانید به راحتی با پر کردن فرم مقابل اطلاعات خود را در اختیار ما بگذارید و در سریع ترین زمان به بخش مربوطه ارجا داده شوید.

>> عزیزانی که از طریق سایت ثبت درخواست کنند 10درصد تخفیف روی خدمات دریافت میکنند.

رزرو وقت قبلی
چه خدماتی میخواهید؟
برای هماهنگی وقت شماره تلفن خود را وارد کنید

جهت مشاوره رایگان میتوانید همین حالا با ما تماس بگیرید

تایتل توضیحات ویدیو

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.